Tuesday, January 18, 2011

Darah untuk diderma

Kriteria untuk layak menjadi salah seorang penderma darah esok hari.


Berat badan
45kg ke atas. Lagi berat,lagi banyak darah,lagi bagus.

Tinggi
Kuota ketinggian tidak ditentukan bagi membuka peluang bagi mereka2 berketinggian pendek mahupun kurang tinggi.

Jenis darah
Semua digalakkan. Pemilik darah O+ amat dicari2 kerana kurangnya stok darah di peti simpanan bekalan darah di hospital2 kerajaan.

Warganegara Malaysia
Amaran keras bagi mereka2 yang bukan bertitle warganegara Malaysia. Diharap jangan menderma darah kerana kami hanya memerlukan darah 1 Malaysia. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.




Kebaikan sekiranya anda menderma darah esok hari :

1. Ganjaran pahala yang walaupun tidak bersifat konkrit, namun dicatat amalannya.
2. Pemberian sijil penghargaan atas kesudian menderma darah. Ada chop Kementerian Kesihatan bagai!
3. Peluang bertemu makwe2 serta pakwe2 bertugas di kaunter pendaftaran dan tukang sedut darah keluar,
4. Paling mantap, surat pengecualian kuliah khas untuk mereka yang menderma. Sapa2 menyampah dengan jadual Rabu,sila menderma darah esok.






gua darah O+. lu orang?





Esok lepas menderma darah,gua cadang nak balik bilik tidur sampai malam. Ada bantahan?




6 wak lu komen2:

wawa nasruddin said...

orng lps derma darah mmg kne rehat yg ckup! siryes ni!
haha

Izmir Fadzil said...

aku darah PANAS,
amacam?..nama dah hantar,sumpah tak tahu jenis darah beb!

panadol lagi said...

wawa~ caring jugak kau ek kat aku..hehehe..tengs!

izmir~nama dh hntar? see u 2morow lah cmtu..haha.

ShAwN said...

emir--darah panas utk yg beranak...darah sejuk utk yg bertelur...so,,ko darah aper???hahaha

panadol lagi said...

shawn~dia darah sejuk.HAHA

wawa nasruddin said...

aku mmg caring pon~
hahaha